ALKOHOLITOOTJATE JA MAALETOOJATE LIIT MTÜ
Tegevuslugu
Ettevōtte juhtkond, meeskond ja kontaktid
ALKOHOLITOOTJATE JA MAALETOOJATE LIIT MTÜ hetkeolukord
Juba 1558 inimeseni on jõudnud selle ettevõtte bränding ja tema tegevusi jälgib 152 Storybooki kasutajat. Ettevõttele hinnanguid antud ei ole ja kommentaarid puuduvad samuti.
Tegevusaruanne 2023
Alkoholitootjate ja Maaletoojate Liit (edaspidi ATML) jätkas 2023. aastal oma põhikirjalist tegevust, mille peamine eesmärk on sektori esindamine ning seisukohtade selgitamine avalikkusele ja riigisektorile.
2023. aasta turgu mõjutas 19. juunil 2023 Riigikogu poolt vastu võetud ja Vabariigi Presidendi poolt 27.06.2023 välja kuulutatud Alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse ning alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse ning teiste seaduste muutmise seaduse muutmise seadusega. Alkoholiaktsiis, mida viimati tõsteti 2018. aastal, tõuseb seaduse järgi aastatel 2024–2026 5 protsenti aastas.
2023. aastal novembri lõpu seisuga kasvasid turule deklareeritud kange alkoholi kogused eelmise aasta sama perioodiga võrreldes 5%, veini kogused 3% ning õllekogused langesid 2% võrra. Need näitajaid ei ole aga tõlgendatavad tarbimise kasvuks, vaid suhteliselt kõrget taset põhjustab aktsiisitõusu eelne varumine. Kolmanda kvartali lõpu (st varumise eelse) seisuga oli eelneva aasta sama perioodiga võrreldes deklareeritud kogused languses nii kange alkoholi, õlle kui ka veini osas. Novembris tasuti aga alkoholiaktsiisi eelmisest aastast peaaegu kolmandiku võrra rohkem ning eelkõige soetatakse ette kanget alkoholi ja veini, vähem lahjat alkoholi1.
Pikemas perspektiivis on käesoleval sajandil Euroopa Liidus (lisaks UKs, Norra ja Sveits) kange alkoholi müügikäibe kasv olnud 60,6% samas kui tarbimine on langenud 1% võrra. 2023. aasta suundumuseks on hinnatud Premiumisation jätkuvat kasvu ning kasvavaks trendiks tarbimise üldist langust ja asendumist nii tervise kui ka majanduslikel kaalutlustel alkoholivabade toodete tarbimisega (viimast eelkõige sajandivahetuse paiku ja järgselt sündinute hulgas)2. Positiivseid trende näitab statistika ka alaealiste tarbimiskäitumises, ESPAD3 andmetel vahemikus 2007 kuni 2019 langes Eestis 15-16- aastaste kokkupuude alkoholiga pea 40% võrra ning enam kui 50% võrra kasvanud viimase 30 päeva jooksul alkoholi mitte tarbinute osakaal, mis on üks suurimaid muutusi Euroopas. OECD andmetel4 on ka perioodilise liigtarbimise näitajad Eestis OECD keskmisest märgatavalt madalamad.
ATML on endale võtnud vastutustundliku alkoholikultuuri eestvedaja rolli Eestis. Alates 2017.
aastast veetud kampaania Võta Vett Vahele sai 2022. aastal täienduse Varem On Parem kampaania näol, mis samuti kutsub inimesi mõistlikumalt tarbima ning mis jätkus ka 2023. aastal. Varem On
Parem (edaspidi VOP) on kampaania, mille raames kutsume meelelahutajaid (meelelahutusasutused, artistid jt) ja kõiki täiskasvanud Eesti elanikke alustama pidudega varem, mille tulemusena on ka peo lõpp varasem. Jätkus Võta Vett Vahele projekt, mille raames korraldati kaks aktiivset kampaaniat juunis ja augustis. Võta Vett Vahele projekt on kestnud 6 aastat ning 2023. aasta uuringu tulemuste kohaselt 93%ni (6% enam kui aastal 2020) otsesest sihtrühmast (isikud, kes tarbivad alkoholi) võtavad seda soovitust arvesse.
1. Rahandusministeerium. Turule deklareeritud alkoholi kogused ja aktsiisi tasumine 2022. aasta andmed, allikas Maksu- ja Tolliamet.
2. IWSR https://www.theiwsr.com/ 3. ESPAD: http://espad.org/espad-report-2019, Spirits Europe arvutused
ALKOHOLITOOTJATE JA MAALETOOJATE LIIT MTÜ kontaktid
Ettevõtte suurimad koostööpartnerid
Lisa uus koostööpartner
Dropdown
Esita kaebus
Vali kommentaari tunnus, mida arvad, et see sisaldab:
Soovid teatada sobimatust kommentaarist.
Kas oled kindel?
Kas oled kindel, et soovid artikli kustutada?