LUX EXPRESS ESTONIA AS hetkeolukord
Juba 12 698 inimeseni on jõudnud selle ettevõtte bränding ja tema tegevusi jälgib 72 Storybooki kasutajat. Keskmiselt on ettevõtet hinnatud 4,5 punktiga ja kommenteeritud 300 korda.
Tegevusaruanne 2023
Lux Express Estonia AS on rahvusvaheline kontsern, mille emaettevõtjaks on Mootor Grupp AS asukohaga Tallinn, Lastekodu 46. Kontserni põhitegevuseks on reisijatevedu rahvusvahelistel ja riigisisestel regulaarbussiliinidel ning tellimisvedudel. Lux Express Estonia AS omab tütarettevõtteid Eestis, Lätis, Leedus, Venemaal, Valgevenes, Soomes ja Poolas.
Kontserni kuulusid 31.12.2022 seisuga järgmised ettevõtted: Lux Express Estonia AS (emaettevõte, Eesti) ja tütarettevõtted: Lux Charter OÜ (Eesti) 100%, Lux Express Latvia SIA (Läti) 100%, Lux Express Lithuania UAB (Leedu) 100%, AO Eurolines (Venemaa) 100%, Lux Express
Finland OY (Soome) 100%, Lux Express Polska sp. z o.o. (Poola) 100%, Guppavto Plius UAB (Leedu) 100%, Pink Tour UAB (Leedu) 100%,
Lux Express Lines Unitary Enterprice (Valgevene) 100%.
Kontserni töötajate arv oli 31.12.2023 seisuga 355 inimest, 31.12.2021 vastavalt 314 inimest. Emaettevõtte töötajate arv seisuga 31.12.2023 oli 200 inimest, 31.12.2022 vastavalt 175 inimest. Lux Express Estonia AS 2023.a. konsolideeritud müügitulu oli 43,07 mln eurot ja kasum 12,2 mln eurot. Kindlaksmääratud dividendipoliitikat ei ole Lux Expressi kontsernis kinnitatud.
Lux Express Estonia AS üldine maksevõime tase (käibevara/lühiajalised kohustised) oli 2023.a. lõpul 2,29, 2022.a. oli vastav suhtarv 1,58.
Võlakordaja (võõrkapital/koguvahendid) oli 2023 a. lõpul 0,36, 2022.a. oli vastav näitaja 0,58. Võlakordaja näitab, et kontserni omakapitali osatähtsus on 65%. Ettevõtte bilansimaht oli 31.12.2023 seisuga 30,45 mln eurot, 31.12.2022 vastav näitaja oli 24,09 mln eurot.
Edukas 2023. aasta tõestas, et Lux Expressi teenuskontseptsioon, mis on keskendunud mugavate busside ning suurepärase teenindusega linnadevahelise liikuvusteenuse pakkumisele, on jätkusuutlik ning omab suurt kasvupotentsiaali erinevatel turgudel. Eesti siseses liiniveos ja rahvusvahelises liiniliikluses saavutatu andis kindlust mahukate investeeringute tegemiseks ning uutele turgudele sisenemiseks.
2023. aastal jätkus nõudluse kasv nii Eesti siseriiklikel liinidel kui ka rahvusvahelises liiniveos. Kontserni liinvedu teostavad ettevõtted teenindasid 2023. aastal kokku 2,76 mln reisijat, mis on 13,6% rohkem kui aasta varem. Seejuures moodustas Eesti siseste liinide reisijate arv ca 70% ja rahvusvaheliste liinide reisijate arv ca 30% kogu reisijate arvust. Suurimat kasvu näitas seejuures Baltikumi ja Poola suunaliste liinide reisijate arv, mis kerkis vaatamata teravnenud turukonkurentsile ligi 22%.
Liiniveomahud suurenesid 2023. aastal veelgi tempokamalt kui sõitjate arv. Kontserni ettevõtete opereeritud liinide veomaht kasvas üle 20%. Ka siin toimus suurim veomahtude kasv Baltikumi ja Poola suunal - ligi kolmandiku võrra. Teenuse mahu kasvatamiseks andis eelduse 2022. aasta lõpul tellitud kümne uue bussi kasutuselevõtmine 2023. aasta suvel. Liiniveomahtude suurendamine toimus sõitjate arvu kasvuga võrreldes mõnevõrra kiiremas tempos. See oli ettevõtte teadlik strateegiline otsus, et tagada suurem usaldusväärsus teenuste kättesaadavuse osas suvisel tipphooajal ning kõrgema nõudlusega nädalapäevadel.
Eesti siseriiklikus liiniveos kasvatas Lux Express 2023. aastal mahte peamiselt Tallinn-Pärnu, Tallinn-Narva ja Tallinn-Tartu-Võru liinidel. Samas lõpetas ettevõte aasta teises pooles Tallinn-Viljandi liini opereerimise, sest tugevasti doteeritud sagedaste väljumistega rongiühenduse kõrval puudus perspektiiv nii sõitjate arvu, teenuse mahu kui ka tegevuse tulususe suurendamiseks. Ettevõte lähtus siinkohal põhimõttest, et muudel liinidel reisirongiga konkureerimiseks tarviliku investeerimissuutlikkuse tagamiseks ei ole otstarbekas jätkata püsivalt kahjumliku liini opereerimist. Kokkuvõttes oli 2023. aastal siseriikliku liiniveo veomaht pandeemiaeelse 2019. aastaga võrreldes ca 10% madalam, kuid sõitjate arv küündis samale tasemele.
Rahvusvahelist liinivedu Baltikumi ja Poola suunal ilmestas nõudluse jätkuv taastumine, kuid selle taustal ka konkurentsi järsk teravnemine.
Senistele peamistele konkurentide „Eurolines“ kaubamärgi all opereeriva Kautra ja Ecolinesi kõrval hakkas teenindavate väljumiste arvu suurendama erinevate vedajate opereerimisteenuseid vahendav Saksa ettevõte Flixbus. Sõja tõttu Baltikumis ja Poolas kasvanud Ukraina kogukonna osakaal on suurendanud sõidunõudlust pikematel lõikudel Tallinnast ja Riiast kuni Varssavini. Sellest tingituna võttis ka Lux Express suuna enda Baltikumi liinivõrgu konsolideerimiseks ning pikemate ühenduste loomiseks kuni Varssavini.
2023. aastal jätkas Lux Express ka Sankt-Peterburi suunaliste liinide opereerimist Tallinnast, Riiast ja Helsinkist. Venemaa suhtes rakendatud
Euroopa Liidu sanktsioonidega ei ole tänaseni piiratud maismaad mööda toimiva bussiliikluse opereerimist vaid läbi piirikontrolli takistatakse konkreetsete isikute piiriülest liikumist. Lux Express on sellest põhimõttest lähtuvalt jätkanud Peterburi suunaliste vedude opereerimist tagamaks sugulussidemete külastamise ja muudel legaalsetel eesmärkidel piiriülese liikumise võimalusi. Kõik ELi liikmesriikide ja Venemaa vahelised bussiliinid toimivad vastavate riikide ministeeriumide vaheliste lepingute alustel, mis nõuavad vedude korraldamisel pariteetsuse põhimõtte järgimist – s.t. mõlemas riigis registreeritud bussiettevõtted peavad opereerima võrdset arvu reise. Lux Express on pariteetsuse nõude täitmiseks kasutanud Venemaa poolse teeninduspartnerina Lux Expressi kontserni 100% osalusega kuuluvat ettevõtet „AO Evrolines“.
Kuigi Peterburi suunaliste liinide nõudlus püsis 2023. aastal nii Tallinn-Peterburi kui ka Helsinki- Peterburi liinidel kõrgel tasemel, tegutses Lux
Express väljavaatega, et Venemaa suunaline liinivedu paari aasta perspektiivis hääbub (viisade väljastamise piiramise ja täiendavate piirangute tõttu). Samas ei olnud Peterburi suunaliste liinide opereerimise ennetav lõpetamine võimalik, kuna nendel liinidel konkureerib Lux Express kuue bussiettevõttega - s.h. suures mahus Baltikumi liine ja Venemaa sisest kaugbussiliiklus opereeriva Ecolinesi kontserniga. Kõrge sõidunõudluse tasemel Peterburi suunalise liiniliikluse opereerimisest väljumine oleks tinginud vabaneva ülevõtmise konkurendi poolt ning andnud tugevad eeldused Lux Expressi positsiooni ründamiseks Baltikumi liinidel. 2023. aasta teises pooles tulid siiski signaalid Peterburi suunalise liiniliikluse vähenemisest. Esmalt sai teatavaks Narva-Ivangorodi piiripunkti sulgemine mootorsõidukitele alates 2024. aasta veebruarist. Seejärel sulges
Soome illegaalse migratsiooni piiramiseks novembris täielikult enda idapiiri piiripunktid.
Kommentaarid (0)