TALLINNA TEEDE AS hetkeolukord
Juba 9726 inimeseni on jõudnud selle ettevõtte bränding ja tema tegevusi jälgib 221 Storybooki kasutajat. Keskmiselt on ettevõtet hinnatud 4,5 punktiga ja kommenteeritud 3 korda.
Tegevusaruanne 2023
Üldinfo
Tallinna Teede AS teostas 2023 aastal kõiki teehoiuga seotud töid ja tegevusi üle vabariigi, kuid suurema mahuga teehoiutööd toimusid taaskord Tallinnas ja Tallinna lähiümbruses. Suurim teetööde objekt oli Vana-Kalamaja tänava rekonstrueerimine kaasaegseks elukeskkonnaks. Väiksemamahulisi projekte tegime nii Virumaal, kui ka Läänemaal. Sõda Ukrainas on oluliselt vähendanud riigi võimekust ja soovi tagada rahva heaolu, mistõttu on ka meie suuremad tellijad, kelleks on riiklik
Transpordiamet ja Tallinna linn, minetanud huvi investeerida pikemaajalistesse projektidesse. Teehoiusektor on eelkirjeldatud situatsioonis üks kõige tugevamini haavatud valdkond, mille haavatavus on otseselt põhjustatud valitsuse poolsest olukorrast arusaamise tahtmatusest tingitud rahastamise vähendamistest. Valitsus on viimase kahe aasta jooksul jõuliselt ja süstemaatiliselt vähendanud teehoiu rahastust ning plaanide kohaselt jätkub sektori rahastuse vähendamine ka veel kahel järgneval aastal. See omakorda ei tähenda, et kolme aasta pärast rahastusvõimalus taastub. Teehoiusektor jõuab kolme aasta pärast on nn. uude olukorda, kus kogu sektori ettevõtetel on vaja kohaneda uue olukorraga, mis on selleks hetkeks tingitud nii välistest mõjutajatest, kui ka meie oma Vabariigi Valitsuse ükskõiksusest kogu kohaliku majanduse arengusse. Silmakirjalikult on küll räägitud, et Rail Baltica rahastuse suurendamine ei muuda kogu sektoris olukorda kehvemaks, kuid tegelikkus on see, et Rail Baltica ehitamisel kasutatakse hoopis teistsuguseid tehnikaid ja tavapärasest igapäevasest teehoiust erinevaid tööliike (põhiliselt on tegemist mullatöödega ja betoonist punktobjektide (sillad, tunnelid) rajamisega). See omakorda suretab välja nii asfaltbetooni valmistamise, -laotamise, -hoolduse ja -korrashoiuga seotud teadmised, inimesed ja tehnoloogiad. Lisaks avaldab
Rail Baltica, kui suure ja materjalimahuka joonobjekti rajamine pikaajalist negatiivset mõju kogu piirkonna mineraalmaterjalide edaspidistele saadavustele ja tulevikus nende materjalide eest makstavatele hindadele. Kõik eelkirjeldatu mõjutab negatiivselt kogu sektorit, kaasa arvatud ka Tallinna Teede AS tegevusi, otsuseid ja majanduslikku tulemust nii käesoleval ajal, kui ka tulevikus.
2023-dal aastal teostati töid nii projektijuhtimise meetodil, kui ka oma jõududega. Jätkasime ka oma põhitegevuslike tegevusi teedeehitusmaterjalide laborkatsetuste ja asfaldi valmistamise valdkonnas. Jätkuvalt on negatiivselt mõjutanud teehoiusektorit ka valitsuse poolsed pikaajaliste suunistega otsused ning olukord, kus valitsusel puudub ikka veel kogu sektori suhtes pikk vaade. Rahastuse olulise vähenemise tingimustes on kõik teedeehitusega seotud ettevõtted alustanud meeskondade koondamisi. Kõige rohkem on koondamisi asfaldiga seotud tegevuste juures (asfaldi valmistamine, -laotamine, -katsetused, -arendustöö, -katendite hooldusremont, -tehnika müük jne.). Sellistes makromajanduslikes tingimustes on suhteliselt riskantne panustada finantse ettevõtte arengusse. Riski hinda tõstab tõsiasi, et kõik sektoris kasutatav tehnika ja tehnoloogia on väga kallis, mis omakorda nõuab tulevikku finantseerimise tasuvuslikkuse saavutamiseks pikaajalist, stabiilset ja kasumlikku rahavoogu. Eelkirjeldatud olukorras on kõik investeerimisotsused väga hoolikalt läbi arvutatud, kuid võrreldes eelnevate perioodidega omavad ikkagi tunduvalt suuremaid riske.
Tulenevalt põhitellijate ridades toimuvatest võimuvõitlustest ja struktuuride pidevast restruktureerimisest on teedeehituslike hangete hulk turul väga palju langenud. Näiteks Tallinna linnas oli esimese poolaasta jooksul vaid 11 hanget, millest omakorda 3 hanget tühistati. Tavapäraselt on esimesel poolaastal korraldatud 50 – 60 hanget ja tühistamised on olnud väga erakordsed juhtumid. Teisel poolaastal hangete arv suurenes, aga see tähendas, et eelmisel aastal alustati Tallinnas uute töödega alles kolmanda kvartali keskel. Transpordiameti poolt jäeti välja kuulutamata peaaegu 50 varasemalt ettevalmistatud hanget. Kõik need asjaolud kokku mõjutasid väga oluliselt kogu möödunud aasta tegevusi ja tulemusi. Ka meeskondade tuju ja motivatsioon oli olulisel määral rikutud. Teisel poolaastal tuli turule küll arvuliselt päris palju objekte, kuid nende seas ühtegi suurt ja pikaajalist objekti ei olnud. Lisaks viskas vembu ka ilm, mis juba novembrikuu alguses saabunud külmaperioodidega lõpetas asfalteerimise hooaja. Tõsi ta on, et novembri lõpus õnnestus veel nädala jagu asfalteerida, kuid siiski jäi asfalteerimistööde hooaeg tavapärasest aastast ca kuu aega lühemaks. Läbi aasta oleme osalenud paljudel riigihangetel. Meil on olnud võite, kuid lisaks võitudele oleme esitanud ka 19 korda pakkumuse, mis on saavutanud teise koha ja 15 korda pakkumuse, mis on saavutanud kolmanda koha. Ühest küljest on pakkumuse koostajatele sellise tulemuse saavutamine rusuvalt masendav, kuid teisalt näitab see üheselt, et ettevõtte poolt hoitav arvutusstrateegia on õigesti paigas ja pikas perspektiivis jätkusuutlik, mis ei vaja väga suuri ning radikaalseid muudatusotsuseid. Suures plaanis võib öelda, et 2023-ks aastaks püstitatud sihid said täidetud, liigseid ega kaalutlemata riske ei võetud ja olenemata eriti keerulisest ning psüühiliselt väga kurnavast aastast, on ettevõtte kasumlikkus olnud tagatud. Lisaks näitab saavutatud majandustulemus, et ettevõtte meeskonnal ning otsuseid vastuvõtvatel isikutel on turul toimuvast väga hea arusaam ja turu tunnetus on igati paigas selleks, et langetada ja ellu viia nii lühiajalise mõjuga õigeid otsuseid, kui ka ettenägelikult õigesti tajuda turul toimuvat pikemaajalist perspektiivi selleks, et ellu viia ettevõtte jaoks eluliselt tähtsaid otsuseid sisalduvat juhtimisstrateegiat.
Tallinna Teede AS-i 100%lise osalusega emaettevõtteks on AS Merko Ehitus.
Kommentaarid (0)