HARJU TARBIJATE ÜHISTU TÜH hetkeolukord
Juba 5036 inimeseni on jõudnud selle ettevõtte bränding ja tema tegevusi jälgib 230 Storybooki kasutajat. Ettevõttele hinnanguid antud ei ole ja kommentaarid puuduvad samuti.
Tegevusaruanne 2023
Üldine majanduse olukord Eestis
Jaekaubanduse areng on tihedalt seotud üldise majanduskasvu ja –keskkonnaga. Aruandeaasta kulges multikriisis geopoliitiliste ohtude, kiire laiapõhjalise inflatsiooni ning järsult kasvanud baasintressidega. Mitu aastat kestnud majandussurutis hakkas üha tugevamalt mõjutama jaetarbija käitumist. Majandussurutise igapäevasteks märkideks on kauplustes kasvav soodustoodete ja kampaaniakaupade hulk klientide ostukorvis ning suurenev tavakaupade varguste maht.
Statistikaameti andmetel langes vaatamata hinnatõusu aeglustumisele Eesti majandus 2023. aastal 3%. 2023. aastal kasvas tarbijahinnaindeks 2022. aasta keskmisega võrreldes 9,2%. Aasta võrdluses kallinesid kõige enam toidukaubad (15,8%), seejuures enim kallinesid suhkur (42,2%), kakao (29,9%) ja oliivõli (26,6%). Samas odavnesid aastaga bensiin (7,4%) ja diislikütus (10,7%). Eesti Panga hinnangul ulatub inflatsioon 2024.
aasta alguses eeldatavalt 5% lähedale ning aeglustub aasta lõpuks 3%ni. 2024. aastaks kokku ennustab Eesti Pank hinnatõusuks 3,4%.
Statistikaameti viimaste avaldatud andmete alusel kasvas keskmine brutokuupalk aastatagusega võrreldes 2023. aasta kolmandas kvartalis 10,4%. Eesti Panga hinnangul ulatub 2023. aasta kokkuvõttes palgatõus 11,1%ni. 2024. aastaks oodatakse majanduslanguse tingimustes keskmise palga kasvuks 6,6%.
Eesti jaekaubandusturg on väga kõrge konkurentsitihedusega. Grupi supermarketite segmenti sisenes 2022. aastal uue tulijana Saksa odavpoekett Lidl. Supermarketite turusegmendis on just Eestis kõigist Balti riikidest kõige tihedam konkurents ja kõige madalamad juurdehindlused. Ootuspäraselt mõjutas uue konkurendi tulek paljusid turuosalisi, sest Lidl sai turuosa võita vaid teiste turuosaliste arvelt. 2022.
aastal kaotasid kõik suuremad turuosalised turuosa, sarnane trend jätkus 2023. aastal. Sisenemisaastal avas Lidl Eestis 11 kauplust ning 2023.
aastal lisandus veel kaks kauplust. 2022. aasta kokkuvõttes saavutas Lidl turuosaks Eestis 4%. Eesti viimase kahe aasta kõrge inflatsiooniga ja langeva majandusega ärikeskkond on toonud kaasa tarbijate kasvava ebakindluse tuleviku suhtes ja on teinud nad ettevaatlikumaks ning säästlikumaks. Vaatamata hinnakasvu pidurdumisele 2023. aasta lõpus, olid kaupade hinnad kõrged ning tarbijad otsimas kokkuhoidu soodushindade ning ostukorvi optimeerimise kaudu. See omakorda on kasvatanud sooduspoekettide edu. Aastatel 2024–2025 võib oodata majanduskasvu kiirenemist 3-4%ni, kuid sõja tõttu on nii hinna- kui ka majanduskasvu väljavaade tavapärasest ebakindlam.
Inflatsioon taandub visalt. Püsivalt kõrged energiahinnad ja tootmiseks vajalike kaupade ning teenuste kallinemine pole veel täies ulatuses lõpptarbijateni edasi kandunud, mistõttu hinnatõus küll raugeb, kuid aegamisi. Vaatamata toidutoorme hinnalangusele maailmaturul suureneb lähiajal toidukaupade osakaal üldises hinnatõusus, kuna energiakriisist rohkem mõjutatud toidutootmine alles läbib Euroopas hinnatippu.
Statistikaameti andmetel oli jaekaubandusettevõtete müügitulu 2023. aastal kokku 10,5 miljardit eurot Võrreldes 2022. aastaga vähenes müügitulu püsivhindades 8%. Enim ehk 11% vähenes müügitulu tööstuskaupade kauplustes, moorikütuse jaemüügiga tegelevates ettevõtetes 5% ning toidukauplustes 4%. Eesti tarbijate kindlustunne on 2023. aasta teisel poolel võrreldes esimese poolaastaga langenud. Eesti Panga sõnul hoiavad majapidamiste tarbimiskulutusi tagasi inimeste ebakindlus tuleviku ees ning suurenenud kartus kaotada töö, mistõttu eratarbimise maht 2024. aastal oluliselt ei kasva.
Vastutustundlik ettevõtlus
Ettevõte toetab jätkusuutlikku ettevõtluse arengut ja tegutseb mitmetes jätkusuutlikkuse valdkondades: kohalikkus, keskkond, tervis ja kvaliteet.
Ettevõte tegeleb järjepidevalt keskkonnamõju vähendamisega: (cid:127) uuendatakse külmseadmeid keskkonna ja energiasäästlike lahendustega; (cid:127) energia kokkuhoiu ja töötajate töökeskkonna parandamiseks paigaldatakse päikesepaneele ja vahetatakse kauplustes valgustid LED valgustite vastu; (cid:127) vähendatakse prinditava paberi hulka: arvete menetlemine e-arvetena, digiarhiveerimine, kassatšekkide väljatrükk ainult kliendi soovil, digitaalsed hinnasildid; (cid:127) toidukao vähendamise eesmärgil on abivajajatele päästetud toidu annetaja FudLoopile jaToidupangale; (cid:127) töötajate tervise edendamiseks toetatakse töötajate sportimist; (cid:127) toetatakse kohalikke spordi- ja kulutuuriüritusi ettevõtte tegevuspiirkonnas.
Ühistul ei ole pikaajalisi pangalaene, klientide ja tarnijatega arveldatakse eurodes. Seetõttu ei ole majandusaastal ega aruande koostamise perioodil ilmnenud valuutakursside ja intressimäärade muutumisega kaasnevaid riske.
Majandustulemused 2023. aasta müügitulu oli 155 074 266 eurot ja kasv võrreldes 2022. aastaga oli 9%. Müügitulust moodustas kaupade jaemüük 98,0%, kinnisvara üürileandmine 0,5% ja kaubandusega seotud teenuste müük 1,5%. Seejuures kasvas kaupade müük võrreldes eelmise aastaga 9%, kinnisvara üürileandmine kasvas 9,4% ja kaubandusega seotud teenuste müük kasvas 5,9%.
Harju Tarbijate Ühistu kauplustes tehti 2023. aastal 10,4 miljonit ostu (2022. aastal 10,1 miljonit ostu).
Kommentaarid (0)